Wojciech Fałkowski, Andrzej Rottermund
Polska i Stolica Apostolska – tysiÄ…c lat historii
*
Historia zwiÄ…zków Polski ze StolicÄ… PiotrowÄ… siÄ™ga X wieku i rozpoczyna siÄ™ od pierwszego dokumentu polskiej kancelarii książęcej z okresu schyÅ‚ku panowania Mieszka I. Nazwany od pierwszych sÅ‚ów „Dagome iudex” jest zachowanym streszczeniem aktu oddania kraju pod opiekÄ™ Stolicy Apostolskiej. PowstaÅ‚ okoÅ‚o 990 roku i byÅ‚ skierowany do papieża Jana XV. TworzyÅ‚ on bezpoÅ›redniÄ…, instytucjonalnÄ… więź z papiestwem i umacniaÅ‚ wÅ‚adztwo rodu piastowskiego po pierwszych dziesiÄ™cioleciach chrzeÅ›cijaÅ„stwa w Polsce. MyÅ›lÄ…c o przyszÅ‚oÅ›ci swojego rodu i paÅ„stwa, Mieszko zwróciÅ‚ siÄ™ do papieża jako do zwierzchnika KoÅ›cioÅ‚a, przedstawiciela wÅ‚adzy uniwersalnej i autorytetu wykraczajÄ…cego poza sferÄ™ religijnÄ… i koÅ›cielnÄ….
TysiÄ…c lat po tym wydarzeniu ponownie patrzymy z nadziejÄ… na StolicÄ™ ApostolskÄ… jako na źródÅ‚o najwyższego autorytetu w naszych czasach, miejsce, skÄ…d rozpowszechniane jest uniwersalne przesÅ‚anie do wszystkich narodów. W tym sensie w ciÄ…gu tysiÄ…ca lat nic siÄ™ nie zmieniÅ‚o, a Rzym pozostaje stolicÄ… caÅ‚ego Å›wiata i powszechnie zrozumiaÅ‚ym symbolem duchowej opieki i Dobrej Nowiny. Papiestwo, rezygnujÄ…c z posiadanego przez wieki PaÅ„stwa KoÅ›cielnego, zachowaÅ‚o dawnÄ… siłę oddziaÅ‚ywania i stary tytuÅ‚ „ caput mundi”, najlepiej okreÅ›lajÄ…cy sprawowane przywództwo nad Å›wiatem. Polska, w tej perspektywie pozostaje jednym z wielu paÅ„stw i narodów, złączonym jednak od tysiÄ…ca lat wiÄ™ziÄ… prawnÄ…, instytucjonalnÄ…, duchowÄ… i emocjonalnÄ….
Historia papieskich wizyt w Polsce jest zdecydowanie krótsza. Niemal w ciÄ…gu caÅ‚ej historii papieże pozostawali na terenie PaÅ„stwa KoÅ›cielnego, nieczÄ™sto udajÄ…c siÄ™ poza jego granice. Każdy wyjazd, spotkanie czy wizyta byÅ‚y wydarzeniem niezwykÅ‚ym, wynikajÄ…cym z nadzwyczajnych okolicznoÅ›ci i komentowanym jako zupeÅ‚nie wyjÄ…tkowe. Jeszcze w minionym stuleciu o papieżach mówiÅ‚o siÄ™ jako o „więźniach Watykanu”, osobach skrÄ™powanych rozbudowanÄ… etykietÄ…, wymogami urzÄ™du i szczególnÄ…, ciążącÄ… na nich odpowiedzialnoÅ›ciÄ…. Ze Stolicy Piotrowej patrzyli na Å›wiat, nie mogÄ…c w praktyce ani uczestniczyć w życiu innych narodów, ani spotykać rzesz pielgrzymów w odlegÅ‚ych paÅ„stwach. PrzeÅ‚omem byÅ‚ pontyfikat Jana PawÅ‚a II, który uczyniÅ‚ z podróży do najbardziej oddalonych regionów Å›wiata narzÄ™dzie ewangelizacyjne, a oficjalne wizyty przeksztaÅ‚ciÅ‚ w osobiste spotkania z wiernymi, peÅ‚ne emocji, wspólnych rozmów i refleksji nad zmieniajÄ…cym siÄ™ Å›wiatem.
Wystawa „Polska i Stolica Apostolska. X – XXI wiek” zostaÅ‚a przygotowana na przyjazd do Polski Ojca ÅšwiÄ™tego Benedykta XVI. Jest częściÄ… naszego powitania, a zarazem przypomnieniem, ważnym także dla nas samych, wielowiekowych zwiÄ…zków Polski i Polaków z papiestwem. Chronologicznie pierwszym obiektem jest bulla gnieźnieÅ„ska z 1136 roku, która stanowi jeden z najcenniejszych zabytków polskiej historiografii, a zarazem ważne źródÅ‚o do poznania kultury, stosunków spoÅ‚ecznych oraz organizacji KoÅ›cioÅ‚a w Polsce w XI i XII wieku. Ostatnim zaÅ› eksponatem jest bulla mianujÄ…ca w marcu 2006 r. arcybiskupa StanisÅ‚awa Dziwisza kardynaÅ‚em KoÅ›cioÅ‚a powszechnego. W ten sposób staraliÅ›my siÄ™ przedstawić ponad 900 lat historii tych kontaktów, poÅ›wiadczonej źródÅ‚owo dokumentami i Å›wiadectwami mijajÄ…cych wieków. WÅ›ród eksponatów, które zdoÅ‚aliÅ›my zgromadzić jeden ma szczególnÄ… wymowÄ™ symbolicznÄ…. To zdjÄ™cie pustego fotela na Jasnej Górze, przygotowanego na przyjÄ™cie papieża PawÅ‚a VI, który bardzo chciaÅ‚ przyjechać na rocznicÄ™ chrztu Polski w 1966 roku. Nie zostaÅ‚ zaproszony przez wÅ‚adze PRL, mimo próÅ›b episkopatu i prymasa, kardynaÅ‚a Stefana WyszyÅ„skiego. KrzesÅ‚o pozostaÅ‚o puste przed wielkim tÅ‚umem wiernych zgromadzonych na bÅ‚oniach jasnogórskich.
StaÅ‚y Komitet Mediewistów Polskich i Zamek Królewski w Warszawie przygotowaÅ‚y wystawÄ™ w hoÅ‚dzie przybywajÄ…cemu do nas papieżowi Benedyktowi XVI, a także dla podkreÅ›lenia wagi historycznych zwiÄ…zków ze StolicÄ… ApostolskÄ…. UznaliÅ›my, że dokumenty papieskie, kierowane do Polski i Polaków majÄ… wielkÄ… wartość historycznÄ… i symbolicznÄ…. IlustrujÄ… tÄ™ część naszej historii, która wpisuje siÄ™ w dzieje caÅ‚ej Europy i pozwala wyjaÅ›nić problemy i zagadki historii powszechnej. JednoczeÅ›nie, gromadzÄ…c obiekty i przygotowujÄ…c ekspozycjÄ™ zauważyliÅ›my jak wiele jeszcze wysiÅ‚ku i badaÅ„, osobnych publikacji i dogłębnych analiz wymaga ta część naszego dziedzictwa narodowego. Jest to obecnie jedno z pilniejszych zadaÅ„ w ramach planowanych badaÅ„ naukowych i podejmowanych prac nad odbudowÄ… naszej Å›wiadomoÅ›ci historycznej.
Na wystawie uwzglÄ™dniliÅ›my jedynie małą część dostÄ™pnych zbiorów, starajÄ…c siÄ™ by reprezentowane byÅ‚y różne części Królestwa Polskiego i wszystkie epoki. SiÄ™gnÄ™liÅ›my jednak wyłącznie po te eksponaty (dokumenty, paramenty liturgiczne, zdjÄ™cia i pamiÄ…tki), które zwiÄ…zane sÄ… bezpoÅ›rednio z osobami papieży. Z żalem musieliÅ›my zrezygnować z tych obiektów, piÄ™knych i ważnych, które wprawdzie przynależą do naszej tradycji religijnej, ale nie łączÄ… siÄ™ ze wspólnÄ… historiÄ… Polski i papiestwa. StworzÄ… one kiedyÅ›, jak sÄ…dzimy potrzebnÄ… i wielkÄ…, przekrojowÄ… wystawÄ™ „Polonia sacra”, do której obecna ekspozycja może być dobrÄ… zachÄ™tÄ… i, mamy takÄ… nadziejÄ™, ważnym wprowadzeniem.