Start
Pogranicza teatralnoÅ›ci | Drukuj |  E-mail
poniedzia³ek, 12 marca 2007

Pogranicza teatralności.

Obrazowanie interakcyjne w formach i w Å›wiecie przedstawionym utworów kultury Å›redniowiecznej

projekt przygotowaÅ‚ Andrzej DÄ…brówka,

pierwsze zebranie grona wykonawców - na Spotkaniach Mediewistycznych 


 

Kontekst historycznokulturowy: Åšredniowiecze jest okresem wyÅ‚aniania siÄ™ na nowo teatru i przejmowania przez teatralność roli osobnego czynnika w nowej kulturze artystycznej. Åšrodowiskiem tego procesu czy też podÅ‚ożem, na którym to siÄ™ dokonuje jest komunikacja spoÅ‚eczna (grup i podmiotów) obejmujÄ…ca sfery polityki (z gospodarkÄ…), religii, edukacji (z ich tradycjami i innowacjami).

Obszarem badań zespołu jest w zasadzie kultura średniowieczna Europy, ale dopuszczam wszelkie naukowo uzasadnione wykroczenia poza ramy terytorium i czasu.

Rama teoretyczna. Coraz wiÄ™cej uwagi poÅ›wiÄ™camy w mediewistyce komunikacji niewerbalnej. Opiszemy zatem znaczenia, które sÄ… generowane pokazywanymi procesami (wyglÄ…dami, opseos kosmos) ― już to caÅ‚kowicie kreowanymi („na scenie”), już to inscenizowanymi w segmentach rzeczywistoÅ›ci spoÅ‚ecznej (zabawy, procesje, rytuaÅ‚y).

Te procesy generujÄ…ce znaczenia to potocznie mówiÄ…c: wypowiedzi podmiotu wyrażone w inscenizowanych zachowaniach (Å‚Ä…cznie z mowÄ…), pokazywanych otoczeniu (przedstawianych). Poszukiwane znaczenia tworzone sÄ… gÅ‚ównie w aktach komunikacji miÄ™dzy ludźmi (sÄ… to owe definicyjne dla dramatu osoby wprowadzone). Rzadziej chodzi o sterowanÄ… zmienność relacji miÄ™dzy pokazywanymi elementami o statusie konstrukcji (od personifikacji poczynajÄ…c a na przedmiotach niewidzialnych koÅ„czÄ…c ― to jest wachlarz coraz bardziej wyrafinowanych artystycznych form teatru, zbliżajÄ…cych go do filmu artystycznego; w którymÅ› miejscu sÄ… tutaj też ludzie uprzedmiotowieni, aktorzy zredukowani do masek czy marionet).

Problemy dzielÄ™ na dwie grupy w zależnoÅ›ci od tego, czy materiaÅ‚em badawczym sÄ… teksty czy widowiska beztekstowe. Istotnym gÅ‚Ä™bszym zróżnicowaniem tekstów jest  podziaÅ‚ na źródÅ‚a prymarne (literackie i paraliterackie) oraz sekundarne (traktaty, podrÄ™czniki). Zaproponowane ramy stanowiÄ… najogólniejszÄ… typologiÄ™, pomagajÄ…cÄ… zespoÅ‚owi w utrzymaniu orientacji w caÅ‚oÅ›ci. Poza tym jednak każdy badacz sam definiuje przedmiot i stawia problemy.

 

Ostatnia aktualizacja ( niedziela, 22 kwietnia 2007 )
< Poprzedni   NastÄ™pny >
Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.