| Dr hab. Agnieszka Kijewska, prof. KUL.
 
 
 1. Biografia naukowa: - Studia na Wydziale Filozofii KUL (filozofia teoretyczna);
 - 1993- doktorat z  filozofii na podstawie pracy: Neoplatonizm Jana Szkota Eriugeny, pisanej pod kierunkiem ks. prof. Mariana Kurdziałka;
 - 1996-1997 - grant badawczy (Heksaemeron Eriugeny i Teodoryka z Chartres) przyznany       przez Komitet Badań Naukowych;
 - 2000 - doktor habilitowany na podstawie rozprawy Księga Pisma i Księga Natury. Heksaemeron Eriugeny i Teodoryka z Chartres, Lublin 1999.
 - od  2001-06-01- profesor KUL, na Wydziale Filozofii, przy Katedrze Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej;
 
 2. Stypendia naukowe:
 1995-96 stypendium naukowe w Instytucie Filozofii Katolickiego Uniwersytetu w Leuven (Belgia);
 1999- 3-miesięczne stypendium naukowe w Instytucie Filozofii Katolickiego Uniwersytetu w Leuven (Belgia);
 1999 - miesięczne stypendium naukowe w Londynie Fundacji im. Lanckorońskich.
 
 3. Udział w ważniejszych sympozjach naukowych:
 
 - 1995 - IX Międzynarodowe Sympozjum SPES (Society for the Promotion of Eriugenian Studies) zatytułowane: Johannes Scottus Eriugena: The Bible and Hermeneutics, Leuven-Louvain-la-Neuve;
 - 1995 - VI Kongres Filozofii Polskiej w Toruniu;
 - 1996 - Międzynarodowa Konferencja Anzelmiańska pt. St. Anselm - Bishop and Thinker; Lublin;
 - 1997 - X Międzynarodowy Kongres Filozofii Średniowiecznej, Erfurt 1997;
 - 1998 - Konferencja poświęcona filozofii chrześcijańskiej, organizowana przez Instytut Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego; .
 - 1999 - Konferencja organizowana przez C.N.R.S. pt. Boece ou la chaine du savoir, Paryż;
 - 2000 4.-7 maja- Konferencja organizowana przez Universidad de Navarra (Pampelona, Hiszpania) pt. Revision del Neoplatonismo;
 - 10 X 2001 ��Dziedzictwo Sokratesa� � Międzynarodowa Konferencja organizowana przez Instytut Filozofii UAM w Poznaniu;
 - Eriugena, Berkeley and the Idealist Tradition, International Conference Organised by ND University, Dublin 6-9.03. 2002,
 - Intellect and Imagination in medieval philosophy. 11th International Congress of Medieval Philosophy, Porto, 26-31. 08. 2002;
 - The Role of Universities in Recent World. International Conference on the Occasion of the 10th Anniversary of the University Trnava, Slovakia, Trnava, 23.-24. October, 2002.
 
 4. Członkostwo w towarzystwach naukowych:
 1988       SPES (Society for the Promotion of Eriugenian Studies)
 1995       TN KUL (Towarzystwo Naukowe KUL)
 1997        SIEPM (Société International pour l�étude de la philosophie médiévale)
 ACPA (American Catholic Philosophical Association)
 5. Zainteresowania naukowe:
 - dzieje starożytnego oraz średniowiecznego neoplatonizmu, patrystyka, myśl doby karolińskiej, szkoła w Chartres.
 
 6. Ważniejsze publikacje:
 1. Monografie: 1. Platon - nowa interpretacja, red. A. Kijewska, E. Zieliński, Lublin 1993.
 2. Neoplatonizm Jana Szkota Eriugeny. Podmiotowe warunki doświadczenia mistycznego w tradycji neoplatońskiej, Lublin 1994.
 3. Księga Pisma i Księga Natury. Heksaemeron Eriugeny i Teodoryka z Chartres, Lublin 1999.
 
 
 2. Artykuły: 4. Grecka koncepcja pankalii a wczesnochrześcijańskie ujęcie piękna świata, �Vox Patrum� 6:11 (1986) 593-605.
 5. Homo melior est quam sexus. Metafizyczny i biblijny kontekst Szkotowej koncepcji podziału natury ludzkiej na płci, �Kwartalnik Filozoficzny� 21:3 (1993) 67-83.
 6. Francuska literatura naukowa wobec nowej interpretacji Platona (w) Platon - nowa interpretacja, 27-33.
 7.  Mistyczny lot, �Znak� 475 (1994) 83-92.
 8. Świat jako teofania: Eriugena - Kuzańczyk, �Kwartalnik Filozoficzny� 24:2 (1996) 33-50.
 9. Eriugenian Concept of Theology. John the Evangelist as the Model Theologian, (w) Johannes Scottus Eriugena. Bible and Hermeneutics (Proceedings of the IXth Colloquium of SPES), Leuven 1996, 173-193.
 10. Wprowadzenie: Mikołaj z Kuzy, O oświeconej niewiedzy, Kraków 1997, 11-40.
 11. Eriugena jako czołowy przedstawicie renesansu karolińskiego (w) Studia z filozoficznej tradycji chrześcijaństwa,, M. Manikowski (red.), Wrocław 1998, 111-132.
 12. Faith and Reason in St. Augustine, Eriugena and St. Anselm: �Nisi credideritis, non intelligetis�, w: St. Anselm - Bishop and Thinker, ed. by R. Majeran, E. Zieliński, Lublin 1999, s. 125-145.
 13.  El fundamento del sistema de Eriugena, �Anuario Filosofico� XXXIII/2 (2000) 505-532.
 14.  Wstęp do: Eriugena, Komentarz do Ewangelii Jana, Kęty 2000, 3-42.
 15.  Eriugena - egzegeta, �Przegląd Tomistyczny� VIII (2000), 197-208.
 16.  Wstęp do Boecjusz, Traktaty teologiczne, Kęty 2001, s. 5-36.
 17.  Historia filozofii średniowiecznej i jej historiografia, �Przegląd Filozoficzny� X (2001), n.4, 169-181.
 18.  Zagadnienie początku w filozofii średniowiecznej: geneza świata w ujęciach księgi Pisma i księgi natury, �Roczniki Filozoficzne� L (2002), z. 3, s. 53-67.
 19.  Filozofia Boecjusza �pomiędzy terapią a ćwiczeniem duchowym, �Acta Mediaevalia� XV (2002), 45-59.
 20.  Divine Non-Being in Eriugena and Cusanus, �Philotheos� 2 (2002), 155-167.
 
 
 3. Tłumaczenia: 1. Eriugena, Komentarz do Ewangelii Jana, Kęty 2000.
 2. Boecjusz, Traktaty teologiczne, tłum. R. Bielak, A. Kijewska, Kęty 2001.
 
 
 |