Start
A blog of all section with no images
R. KnapiÅ„ski - MyÅ›l Å›redniowieczna o obrazach | Drukuj |  E-mail
sobota, 17 grudnia 2005
Ryszard Knapiński (KUL)


 

MYÅšL ÅšREDNIOWIECZNA O OBRAZACH,

ICH ROLI W PROCESIE PRZEKAZU WIARY I W KULCIE


 
Effigies Christi, qui transis, pronus honora,
Non tamen effigiem, sed quod designat adora…
Nec Deus est, nec homo,
quem sacra figurat imago.

                                                Wilhelm Durandus (†1296)


 Streszczenie
Od poczÄ…tków chrzeÅ›cijaÅ„stwa prawdy wiary przekazywane sÄ… za poÅ›rednictwem sÅ‚owa (fides ex auditu) i obrazu (fides ex visu). Doktryna obrazu ksztaÅ‚towaÅ‚a siÄ™ na przestrzeni dziejów i ma swojÄ… historiÄ™. Jej rozwój inaczej przebiegaÅ‚ na Wschodzie niż na Zachodzie. Oparta na przesÅ‚ankach biblijnych ulegaÅ‚a wpÅ‚ywom teologów, filozofów i wÅ‚adców, majÄ…c wÅ›ród nich zarówno zwolenników (Jan DamasceÅ„ski, Teodor Studyta) jak i przeciwników (Leon III, Konstantyn V). ZajmowaÅ‚y siÄ™ niÄ… lokalne synody (Konstantynopol 754 i 815; Frankfurt 794) i sobory powszechne (Nikea 787). WażnÄ… cezurÄ… byÅ‚y toczone w koÅ›ciele bizantyÅ„skim spory ikonoklastyczne (726-830), zakoÅ„czone kompromisem (Hermeneia, Podlinniki). Obraz sam przez siÄ™ nie jest przedmiotem kultu, ale odgrywa rolÄ™ medium, kierujÄ…c myÅ›l i uczucia wiernych na pierwowzór lub tajemnicÄ™ wiary, którÄ… przedstawia (Libri Carolini, 793).
Na Zachodzie zrównano rangÄ™ obrazu ze sÅ‚owem w procesie przekazu wiary (Grzegorz Wielki). W okresie przedscholastycznym w estetyce chrzeÅ›cijaÅ„skiej pojawiaÅ‚y siÄ™ nurty o wymowie mistyczno-alegorycznej (Sugeriusz, Wilhelm z Saint-Thierry) i ascetycznej (Bernard z Clairvaux, Alanus ab Insulis). Scholastyka wypracowaÅ‚a nowe argumenty za dopuszczeniem obrazów do użytku w koÅ›ciele, oparte na filozofii arystotelesowskiej (Tomasz z Akwinu) lub neoplatoÅ„skiej (Bonawentura – obraz przewyższa pismo – muta predicatio). Obrazy mogÄ… być dopuszczane do kultu, jeÅ›li speÅ‚niajÄ… warunki: 1) pobudzajÄ… do pobożnoÅ›ci; 2) przypominajÄ… żywoty Å›wiÄ™tych; 3) pouczajÄ… maluczkich. Popularne byÅ‚o myÅ›lenie alegoryczne, tÅ‚umaczÄ…ce dydaktyczne znaczenie elementów struktury i wyposażenia koÅ›cioÅ‚a (Durandus de Mende). Na rozwój ikonografii wywarÅ‚y wpÅ‚yw zakony (benedyktyni, cystersi, franciszkanie, dominikanie) oraz pobożność ludowa. Nie bez znaczenia byÅ‚a konfrontacja z herezjami. Na okres przejÅ›ciowy pomiÄ™dzy gotykiem i renesansem przypadÅ‚a twórczość Giotta.
Czytaj całość...
Cynewulf - O, Wschodzie, z aniołów najjaÅ›niejszy | Drukuj |  E-mail
pi±tek, 16 grudnia 2005

Cynewulf - O, Wschodzie, z anioÅ‚ów najjaÅ›niejszy... 

przekład i wstęp Marcin Morawski

 


(pierwsza publikacja - przedruk za zgodÄ… Autora)



Ostatnia aktualizacja ( niedziela, 15 stycznia 2006 )
Czytaj całość...
Marek CetwiÅ„ski - „Carmen Mauri”, czyli efekt Å›nieżnej kuli | Drukuj |  E-mail
¶roda, 14 grudnia 2005
Marek Cetwiński
 
„Carmen Mauri”, czyli efekt Å›nieżnej kuli
(referat wygłoszony na 13. Spotkaniach Mediewistycznych, 19 X 2005)

Ostatnia aktualizacja ( niedziela, 18 grudnia 2005 )
Czytaj całość...
Triduum Sacrum w Regularis Concordia | Drukuj |  E-mail
czwartek, 24 listopada 2005
 
Triduum Sacrum wedÅ‚ug ‘Regularis Concordia’
rozdziały 37-51
przełożył Marcin Morawski
 

 

 
Regularis concordia Anglicae nationis monachorum sanctimonialiumque to dokument wprowadzony w życie po synodzie w Winchester (973), a zwiÄ…zany z wprowadzaniem tzw. reformy benedyktyÅ„skiej, która miaÅ‚a zunifikować obserwancjÄ™ w klasztorach angielskich w oparciu o Regułę Å›w. Benedykta. Za autora uważa siÄ™ Aethelwolda, biskupa Winchester; Regularis Concordia zawiera wskazówki dotyczÄ…ce zarówno liturgii, jak i codziennego życia mnichów.
Czytaj całość...
<< Start < Poprzednia 31 32 33 34 35 36 37 38 39 Następna > Ostatnia >>

Wyniki 241 - 248 z 309
Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.