R. Knapiński - Myśl średniowieczna o obrazach |
| Drukuj |
|
E-mail
|
sobota, 17 grudnia 2005 |
Ryszard Knapiński (KUL)
MYÅšL ÅšREDNIOWIECZNA O OBRAZACH, ICH ROLI W PROCESIE PRZEKAZU WIARY I W KULCIE
Effigies Christi, qui transis, pronus honora, Non tamen effigiem, sed quod designat adora… Nec Deus est, nec homo, quem sacra figurat imago.
Wilhelm Durandus (†1296)
Streszczenie Od poczÄ…tków chrzeÅ›cijaÅ„stwa prawdy wiary przekazywane sÄ… za poÅ›rednictwem sÅ‚owa (fides ex auditu) i obrazu (fides ex visu). Doktryna obrazu ksztaÅ‚towaÅ‚a siÄ™ na przestrzeni dziejów i ma swojÄ… historiÄ™. Jej rozwój inaczej przebiegaÅ‚ na Wschodzie niż na Zachodzie. Oparta na przesÅ‚ankach biblijnych ulegaÅ‚a wpÅ‚ywom teologów, filozofów i wÅ‚adców, majÄ…c wÅ›ród nich zarówno zwolenników (Jan DamasceÅ„ski, Teodor Studyta) jak i przeciwników (Leon III, Konstantyn V). ZajmowaÅ‚y siÄ™ niÄ… lokalne synody (Konstantynopol 754 i 815; Frankfurt 794) i sobory powszechne (Nikea 787). WażnÄ… cezurÄ… byÅ‚y toczone w koÅ›ciele bizantyÅ„skim spory ikonoklastyczne (726-830), zakoÅ„czone kompromisem (Hermeneia, Podlinniki). Obraz sam przez siÄ™ nie jest przedmiotem kultu, ale odgrywa rolÄ™ medium, kierujÄ…c myÅ›l i uczucia wiernych na pierwowzór lub tajemnicÄ™ wiary, którÄ… przedstawia (Libri Carolini, 793). Na Zachodzie zrównano rangÄ™ obrazu ze sÅ‚owem w procesie przekazu wiary (Grzegorz Wielki). W okresie przedscholastycznym w estetyce chrzeÅ›cijaÅ„skiej pojawiaÅ‚y siÄ™ nurty o wymowie mistyczno-alegorycznej (Sugeriusz, Wilhelm z Saint-Thierry) i ascetycznej (Bernard z Clairvaux, Alanus ab Insulis). Scholastyka wypracowaÅ‚a nowe argumenty za dopuszczeniem obrazów do użytku w koÅ›ciele, oparte na filozofii arystotelesowskiej (Tomasz z Akwinu) lub neoplatoÅ„skiej (Bonawentura – obraz przewyższa pismo – muta predicatio). Obrazy mogÄ… być dopuszczane do kultu, jeÅ›li speÅ‚niajÄ… warunki: 1) pobudzajÄ… do pobożnoÅ›ci; 2) przypominajÄ… żywoty Å›wiÄ™tych; 3) pouczajÄ… maluczkich. Popularne byÅ‚o myÅ›lenie alegoryczne, tÅ‚umaczÄ…ce dydaktyczne znaczenie elementów struktury i wyposażenia koÅ›cioÅ‚a (Durandus de Mende). Na rozwój ikonografii wywarÅ‚y wpÅ‚yw zakony (benedyktyni, cystersi, franciszkanie, dominikanie) oraz pobożność ludowa. Nie bez znaczenia byÅ‚a konfrontacja z herezjami. Na okres przejÅ›ciowy pomiÄ™dzy gotykiem i renesansem przypadÅ‚a twórczość Giotta. |
Czytaj całość...
|
|
Cynewulf - O, Wschodzie, z aniołów najjaśniejszy |
| Drukuj |
|
E-mail
|
pi±tek, 16 grudnia 2005 |
Cynewulf - O, Wschodzie, z anioÅ‚ów najjaÅ›niejszy... przekÅ‚ad i wstÄ™p Marcin Morawski
(pierwsza publikacja - przedruk za zgodÄ… Autora)
|
Ostatnia aktualizacja ( niedziela, 15 stycznia 2006 )
|
Czytaj całość...
|
|
Marek CetwiÅ„ski - „Carmen Mauri”, czyli efekt Å›nieżnej kuli |
| Drukuj |
|
E-mail
|
¶roda, 14 grudnia 2005 |
Marek CetwiÅ„ski „Carmen Mauri”, czyli efekt Å›nieżnej kuli
|
Ostatnia aktualizacja ( niedziela, 18 grudnia 2005 )
|
Czytaj całość...
|
|
Triduum Sacrum w Regularis Concordia |
| Drukuj |
|
E-mail
|
czwartek, 24 listopada 2005 |
Triduum Sacrum wedÅ‚ug ‘Regularis Concordia’ rozdziaÅ‚y 37-51 przeÅ‚ożyÅ‚ Marcin Morawski
Regularis concordia Anglicae nationis monachorum sanctimonialiumque to dokument wprowadzony w życie po synodzie w Winchester (973), a zwiÄ…zany z wprowadzaniem tzw. reformy benedyktyÅ„skiej, która miaÅ‚a zunifikować obserwancjÄ™ w klasztorach angielskich w oparciu o Regułę Å›w. Benedykta. Za autora uważa siÄ™ Aethelwolda, biskupa Winchester; Regularis Concordia zawiera wskazówki dotyczÄ…ce zarówno liturgii, jak i codziennego życia mnichów. |
Czytaj całość...
|
|
|
|
<< Start < Poprzednia 31 32 33 34 35 36 37 38 39 Następna > Ostatnia >>
|
Wyniki 241 - 248 z 309 |