Pogranicza teatralności | Drukuj |  E-mail
poniedziaek, 12 marzec 2007

Pogranicza teatralności.

Obrazowanie interakcyjne w formach i w świecie przedstawionym utworów kultury średniowiecznej

projekt przygotował Andrzej Dąbrówka,

pierwsze zebranie grona wykonawców - na Spotkaniach Mediewistycznych 


 

Kontekst historycznokulturowy: Średniowiecze jest okresem wyłaniania się na nowo teatru i przejmowania przez teatralność roli osobnego czynnika w nowej kulturze artystycznej. Środowiskiem tego procesu czy też podłożem, na którym to się dokonuje jest komunikacja społeczna (grup i podmiotów) obejmująca sfery polityki (z gospodarką), religii, edukacji (z ich tradycjami i innowacjami).

Obszarem badań zespołu jest w zasadzie kultura średniowieczna Europy, ale dopuszczam wszelkie naukowo uzasadnione wykroczenia poza ramy terytorium i czasu.

Rama teoretyczna. Coraz więcej uwagi poświęcamy w mediewistyce komunikacji niewerbalnej. Opiszemy zatem znaczenia, które są generowane pokazywanymi procesami (wyglądami, opseos kosmos) ― już to całkowicie kreowanymi („na scenie”), już to inscenizowanymi w segmentach rzeczywistości społecznej (zabawy, procesje, rytuały).

Te procesy generujące znaczenia to potocznie mówiąc: wypowiedzi podmiotu wyrażone w inscenizowanych zachowaniach (łącznie z mową), pokazywanych otoczeniu (przedstawianych). Poszukiwane znaczenia tworzone są głównie w aktach komunikacji między ludźmi (są to owe definicyjne dla dramatu osoby wprowadzone). Rzadziej chodzi o sterowaną zmienność relacji między pokazywanymi elementami o statusie konstrukcji (od personifikacji poczynając a na przedmiotach niewidzialnych kończąc ― to jest wachlarz coraz bardziej wyrafinowanych artystycznych form teatru, zbliżających go do filmu artystycznego; w którymś miejscu są tutaj też ludzie uprzedmiotowieni, aktorzy zredukowani do masek czy marionet).

Problemy dzielę na dwie grupy w zależności od tego, czy materiałem badawczym są teksty czy widowiska beztekstowe. Istotnym głębszym zróżnicowaniem tekstów jest  podział na źródła prymarne (literackie i paraliterackie) oraz sekundarne (traktaty, podręczniki). Zaproponowane ramy stanowią najogólniejszą typologię, pomagającą zespołowi w utrzymaniu orientacji w całości. Poza tym jednak każdy badacz sam definiuje przedmiot i stawia problemy.

 

Ostatnia aktualizacja ( niedziela, 22 kwiecie 2007 )
< Poprzedni   Następny >
Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.