Start arrow Kalendarz konferencji arrow 2011-01-13/15 WARSZAWA Czas Apokalipsy. Wizje końca dziejów w sztuce i kulturze europejskiej

2011-01-13/15 WARSZAWA Czas Apokalipsy. Wizje końca dziejów w sztuce i kulturze europejskiej | Drukuj |  E-mail
czwartek, 11 lutego 2010

Czas Apokalipsy.

Wizje końca dziejów w sztuce i kulturze europejskiej 

Warszawa, 13-15 stycznia 2011

Program do pobrania tutaj.

Plakat tutaj


Program

13 I (czwartek)
Dawny Gmach Biblioteki Uniwersyteckiej, I p., sala 105

15.00-15.20 Powitanie
15.20-15.40 Proroctwo – apokaliptyka – gnoza.
Ks. Prof. dr hab. Ryszard Rubinkiewicz SDB (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)

15.40-16.00 Czy starożytni Grecy wierzyli w koniec świata? Hezjodejska wizja „ostatnich dni” żelaznego pokolenia w kontekście helleńskiego pojęcia kosmosu.
Dr Lucyna Kostuch (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach)

16.00-16.20 „Co stanie się przy końcu dni” (Dn. 2,28): wydarzenia czasów eschatologicznych w świetle żydowskich pism apokaliptycznych okresu międzytestamentalnego.
Ks. prof. dr hab. Marek Parchem (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)

16.20-16.40 Ragnarõk. Wizja końca świata w mitologii i mitografii nordyckiej.
Prof. dr hab. Leszek Słupecki (Uniwersytet Rzeszowski)

16.40-17.00 Eschatologia – współczesne modele.
Ks. prof. dr hab. Stanisław Rabiej (Uniwersytet Opolski)

17.00-17.20 Dyskusja
17.20-17.40 Przerwa na kawę

17.40-18.00 Wizja Apokalipsy w Koranie.
Dr Rafał Korczak (Uniwersytet Łódzki)

18.00-18.20 Wizja Armagedonu jako jeden z czynników polityki USA na Bliskim Wschodzie.
Prof. dr hab. Daniel Boćkowski (Uniwersytet w Białymstoku)

18.20-18.40 Materializm jako zagłada. Apokaliptyczne wizje polskiego okultyzmu.
Prof. dr hab. Anna Mikołejko (Uniwersytet Warszawski)

18.40-19.00 Myśleć biblijnie, myśleć apokaliptycznie? O kilku inspirowanych
Apokalipsą wątkach w humanistyce współczesnej.
Dr Patrycja Tomczak (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)

19.00-19.20 Dyskusja

 


14 I (piątek)

Dawny Gmach Biblioteki Uniwersyteckiej, I p., sale 105 i 106

I sesja (sala 105)

09.00-09.20 Wizje apokaliptyczne w nauczaniu kaznodziejskim.
Prof. dr hab. Marzanna Kuczyńska (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)

09.20-09.40 „Niewiasta obleczona w słońce” (Ap. 12) w kaznodziejstwie
dominikańskim XIII wieku.
O. prof. dr hab. Bogusław Kochaniewicz OP (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)

09.40-10.00 Sąd Ostateczny oczami późnośredniowiecznych kaznodziejów.
Mgr Lidia Iwicka (Uniwersytet Jagielloński)

10.00-10.20 Sąd Ostateczny w nauczaniu kaznodziejskim w Polsce późnego średniowiecza.
Prof. dr hab. Krzysztof Bracha
(Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach)

10.20-10.40 Siódmy król i Gog. Joachim z Fiore i jego scenariusz czasów
ostatecznych na podstawie Ap 12, 3-4.
Ks. dr hab. Jan Grzeszczak (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)

10.40-11.00 Dyskusja
11.00-11.20 Przerwa na kawę

11.20-11.40 Objawienie św. Jana a ikonografia religijna w średniowieczu.
Przegląd problematyki badawczej.
Prof. dr hab. Katarzyna Zalewska-Lorkiewicz (Uniwersytet Warszawski)

11.40-12.00 Tkanina z Angers i funkcjonowanie przedstawień Apokalipsy św. Jana w
sztuce późnego gotyku.
Dr Jowita Patyra (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)

12.00-12.20 Apokalipsa Heinricha von Heslera.
Mgr Sławomir Majoch (Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu)

12.20-12.40 Wątki apokaliptyczne w dekoracji architektonicznej zamków krzyżackich w
Prusach.
Dr Tomasz Ratajczak (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)

12.40-13.00 Apokalipsa św. Jana jako źródło wizerunku Najświętszej Marii Panny w
sztuce zakonu krzyżackiego. Wizja Nowego Jeruzalem.
Mgr Barbara Dygdała-Kłosińska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
13.00-13.20 Dyskusja
13.20-13.40 Przerwa na kawę


13.40-14.00 „I usłyszałem liczbę opieczętowanych: sto czterdzieści cztery
tysiące”. Uroczyste otwarcie ołtarza głównego kościoła Mariackiego w Gdańsku.
Dr hab. Bożena Noworyta-Kuklińska (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)

14.00-14.20 Sąd Ostateczny w Starogardzie Gdańskim – problematyka
ikonograficzna i artystyczna.
Dr Paweł Freus (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)

14.20-14.40 Motywy muzyczne w ikonografii Sądu
Ostatecznego w malarstwie niderlandzkim.
Mgr Grzegorz Kubies (Warszawa)

14.40-15.00 Obok Dürera: apokalipsa w grafice niemieckiej XVI wieku.
Dr Kazimierz S. Ożóg (Uniwersytet Opolski)

15.00-15.20 I powtórnie przyjdzie w chwale… Paruzja i wątki apokaliptyczne
w dekoracji nowożytnych tabernakulów ściennych.
Mgr Ewa Korpysz (Uniwersytet Warszawski)

15.20-15.40 Dyskusja
15.40-17.00 Przerwa obiadowa


17.00-17.20 „Szpital duchowny” w kościele św. Ducha w Lublinie. Dr Lidia Kwiatkowska-Frejlich (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)

17.20-17.40 Sąd Ostateczny w twórczości Antona Möllera i artystów z jego
warsztatu malarskiego.
Mgr Bożena Szmelter-Fausek (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)


17.40-18.00 Apokalipsa św. Jana w hiszpańskim malarstwie Złotego Wieku.
Ks. Prof. dr hab. Andrzej Witko (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)

18.00-18.20 Jeden schemat a tyle szczegółów – magia detalu w przedstawieniach
Sądu Ostatecznego z terenów andyjskiej wyżyny Wicekrólestwa Peru
w okresie kolonialnym.
Tomasz Holak (Łódź)

18.20-18.40 Dyskusja



II sesja (sala 106)

09.00-09.20 Acheiropoietoi jako zapowiedz Drugiego Przyjścia we wczesnych
tekstach orientalnych.
Prof. dr hab. Tomasz Polański
(Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach)

09.20-09.40 Cezarego z Arles (470/471-542/543) rozumienie symboli Apokalipsy
św. Jana Apostoła.
Ks. dr Radosław Kimsza (Politechnika Białostocka)

09.40-10.00 W stronę Patmos. Apokalipsa i wizja końca i odrodzenia świata
w kulturze bizantyńskiej i pobizantyńskiej.
Dr Piotr Łukasz Grotowski (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)

10.00-10.20 Zbawieni i potępieni w ruskiej ikonografii Sądu Ostatecznego.
Dr Aleksandra Sulikowska-Gąska (Uniwersytet Warszawski)

10.20-10.40 Wizja Sądu Ostatecznego w ikonach zachodnioukraińskich.
Ks Marek Wojnarowski (Muzeum Archidiecezjalne w Przemyślu)

10.40-11.00 Dyskusja
11.00-11.20 Przerwa na kawę

11.20-11.40 Apokalipsa w kulturze rosyjskiej.
Prof. dr hab. Hanna Kowalska-Stus (Uniwersytet Jagielloński)

11.40-12.00 Eschatologia w XVI-XVII-wiecznej literaturze prawosławnej
z obszaru Wielkiego Księstwa Litewskiego.
Dr Piotr Chomik (Uniwersytet w Białymstoku)

12.00-12.20 Tekstowe i plastyczne wizje czasu Apokalipsy w piśmiennictwie
starowierców.
Prof. dr hab. Zoja Jaroszewicz-Pieresławcew
(Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)

12.20-12.40 Bizantyńsko-słowiańskie apokalipsy w zbiorach rękopisów
cerkiewnosłowiańskich w Polsce.
Dr Jan Stradomski (Uniwersytet Jagielloński)

12.40-13.00 Potępieni na ikonach Sądu Ostatecznego w Rumunii
– dawne i współczesne konteksty kulturowe.
Dr Ewa Kocój (Uniwersytet Jagielloński)

13.00-13.20 Dyskusja
13.20-13.40 Przerwa na kawę



13.40-14.00 Czas końca świata. Dziewiąty wiek na Półwyspie Iberyjskim.
Dr Mateusz Wilk (Uniwersytet Warszawski)

14.00-14.20 Wizja eschatologiczna a dramat zbawienia ludzkości u Dantego.
Dr hab. Maria Maślanka-Soro (Uniwersytet Jagielloński)

14.20-14.40 Historia jako Apokalipsa. Imaginarium apokaliptyczne
w pismach Krystyny de Pizan i Filipa de Mézières.
Dr Anna Loba (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)

14.40-15.00 Wizje apokaliptyczne w protestantyzmie niemieckim
drugiej połowy XVI – pierwszej połowy XVII wieku.
Prof. dr hab. Maria Bogucka (Polska Akademia Umiejętności)

15.00-15.20 „Wszyscy staniemy przed Trybunałem Chrystusowym”.
Pisarze staropolscy o Sądzie Ostatecznym.
Dr Jacek Kowzan (Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach)

15.20-15.40 Barokowe „tańce śmierci” jako przepowiednie rzeczywistego
końca świata.
Dr Piotr Pirecki (Mazowiecka Wyższa Szkoła Humanistyczno-Pedagogiczna w Łowiczu)

15.40-16.00 Dyskusja
16.00-17.00 Przerwa obiadowa

17.00-17.20 Apokalipsy późnego baroku.
Prof. dr hab. Marek Prejs (Uniwersytet Warszawski)

17.20-17.40 Apokalipsy Juliusza Słowackiego.
Prof. dr hab. Jarosław Ławski (Uniwersytet w Białymstoku)

17.40-18.00 Finalne cele ludzkości w naukach Andrzeja Towiańskiego
i w filozofii genezyjskiej Juliusza Słowackiego oraz ich ślady
w sztuce polskiej XIX i XX wieku.
Mgr Wacława Milewska (Muzeum Narodowe w Krakowie)

18.00-18.20 U progu apokalipsy. O Strażach nocnych Klingemanna.
Dr Krzysztof Korotkich (Uniwersytet w Białymstoku)

18.20-18.40 Apokalipsa 1871.
Dr Anna Janicka (Uniwersytet w Białymstoku)

18.40-19.00 Dyskusja




15 I (sobota)

Dawny Gmach Biblioteki Uniwersyteckiej, I p., sale 105 i 106
I sesja (sala 105)

09.00-09.20 Simplicissimus: przeczucie końca czasów w grafice niemieckiej
przed Wielką Wojną.
Mgr Ewa Frąckowiak (Muzeum Narodowe w Warszawie)

09.20-09.40 Druga Apokalipsa z Angers. Czy surrealista może wyobrazić
Objawienie.
Dr hab. Andrzej Pieńkos (Uniwersytet Warszawski)

09.40-10.00 Apokalipsy z Coventry w wymiarze historyczno-artystycznym
oraz historyczno-miejskim.
Dr Peter Martyn (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk)

10.00-10.20 „Księga Wyjścia” do Świętego Miasta Jeruzalem.
Malarskie medytacje Grzegorza Bednarskiego nad Apokalipsą.
Prof. dr hab. Renata Rogozińska (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)

10.20-10.40 Apokalipsa do kwadratu.
Objawienie św. Jana według Grzegorza Bednarskiego.
Dr Marcin Pastwa (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)

10.40-11.00 „This is the End of the World as We Know it”.
O kilku wizjach końca świata w najnowszej sztuce polskiej.
Dr Izabela Kopania (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk)

11.00-11.20 Dyskusja
11.20-11.40 Przerwa na kawę



11.40-12.00 Muzyka piekieł i idea męki słuchu w polskiej sztuce
i literaturze religijnej XVI-XVIII w.
Mgr Dominika Grabiec (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk)

12.00-12.20 W diabelskim kręgu.
O dramatycznych następstwach uprawiania tańca.
Dr Sylwia Konarska-Zimnicka
(Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach)

12.20-12.40 Apokalipsa w dramaturgii staropolskiej.
Dr Patryk Kencki (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk)

12.40-13.00 Treści apokaliptyczne w carmina gregoriana figurata.
Dr Ewa Bielińska-Galas (Akademia Muzyczna w Łodzi)

13.00-13.20 Oliviera Messiaen’a „Kwartet na koniec świata”.
Prof. dr hab. Barbara Gogol-Drożniakiewicz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)

13.20-13.40 Apocalypsis cum figuris Jerzego Grotowskiego:
bluźnierstwo i apoteoza, koniec teatru, święto communitas.
Prof. dr hab. Leszek Kolankiewicz (Uniwersytet Warszawski)

13.40-14.00 Plastyczne wizje światów ostatecznych w wybranych
realizacjach polskich teatrów lalkowych.
Mgr Magdalena Foks (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk)

14.00-14.20 Dyskusja
14.20-14.40 Przerwa na kawę

14.40-15.00 Wizje końca dziejów w myśli Włodzimierza Sołowjowa.
Dr Irina Tatarova (Uniwersytet Warszawski)

15.00-15.20 Apokalipsy - orędzia nadziei w Biblii.
Ks. prof. dr hab. Roman Krawczyk (Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach)

15.20-15.40 Joseph Ratzinger – reinterpretacja katolickiej eschatologii.
Ks. prof. dr hab. Michał Janocha (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)

15.40-16.00 Samozagłada cywilizacji, czyli spełniająca się apokalipsa.
Rozważania nad „Naszą wesołą apokalipsą” Leszka Kołakowskiego.
Dr Małgorzata Jankowska (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)

16.00-16.20 Dyskusja
16.20-16.40 Zamknięcie konferencji



II sesja (sala 106)
09.00-09.20 Fantazmaty apokaliptyczne a nastroje eskapistyczne.
Lęk i ucieczka w sztuce „końca czasów”.
Mgr Alicja Rekść (Uniwersytet Łódzki)

09.20-09.40 Shoah, Hunowie, Moloch, Gwiazda Piołun”:
obrazy zagłady w Kinie Republiki Weimarskiej.
Prof. dr hab. Tomasz Kłys (Uniwersytet Łódzki)

09.40-10.00 Prawdopodobnie diabeł. Codzienna apokalipsa w późnych filmach
Roberta Bressona.
Dr Bronisława Stolarska (Uniwersytet Łódzki)

10.00-10.20 Przeczuwanie Apokalipsy. Filmowe przedstawienia
świata polskich ÂŻydów.
Dr Katarzyna Mąka-Malatyńska (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)

10.20-10.40 Wizja końca dziejów w twórczości Godfreya Reggio.
Dr Iwona Grodź (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)
10.40-11.00 Raffaele Mertesa filmowa wersja Apokalipsy św. Jana.
Wokół problemu (nie)transponowalności Objawienia Janowego.
Mgr Grzegorz Nadgrodkiewicz (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk)

11.00-11.20 Dyskusja
11.20-11.40 Przerwa na kawę

Ostatnia aktualizacja ( czwartek, 06 stycznia 2011 )
< Poprzedni   Następny >
Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.