Streszczenia XII SpotkaÅ„ | Drukuj |  E-mail
poniedzia³ek, 30 maja 2005
Spis stron
Streszczenia XII Spotkań
Strona 2
Strona 3
Strona 4


3. Dr Alicja Szulc (UAM, Poznań)
Sermone et cantico. O instrumentach religijnej dydaktyki bernardynów w Å›redniowieczu.
    Autorka podejmuje temat dziaÅ‚alnoÅ›ci duszpasterskiej polskich franciszkanów obserwantów w Å›redniowieczu, w której aktywnie uczestniczyÅ‚ i której charakter wspóÅ‚tworzyÅ‚ również WÅ‚adysÅ‚aw z Gielniowa. Z uwagi na szeroki zakres tej problematyki, w referacie ujÄ™te zostaÅ‚y jedynie wybrane zagadnienia – te, które w przekonaniu autorki najwyraźniej obrazujÄ… specyfikÄ™ nauczania religijnego bernardynów w drugiej poÅ‚owie XV i pierwszej poÅ‚owie XVI wieku. Charakterystycznym rysem tej dziaÅ‚alnoÅ›ci byÅ‚a różnorodność stosowanych przez braci Å›rodków religijnego przekazu – audytywnych i wizualnych – wÅ›ród których obok tradycyjnych instrumentów koÅ›cielnej dydaktyki, takich jak kazanie czy obraz, znalazÅ‚y siÄ™ także formy nowe, w dużej mierze spopularyzowane przez franciszkaÅ„skich obserwantów – pieśń religijna w jÄ™zyku polskim czy jaseÅ‚ka. W bogactwie tych form wyraża siÄ™ jednoczeÅ›nie podstawowa idea bernardyÅ„skiego nauczania – nastawienie na odbiorcÄ™ masowego i wynikajÄ…ce z tego dążenie do oddziaÅ‚ywania na sferÄ™ jego religijnoÅ›ci wszelkimi dostÄ™pnymi metodami. Tak sformuÅ‚owany program duszpasterski zakonu wymagaÅ‚ od jego realizatorów nie tylko gruntownego przygotowania teologicznego, ale także poznania mentalnoÅ›ci ludowej (mentalnoÅ›ci illiteratorum), a co za tym idzie - umiejÄ™tnoÅ›ci przekÅ‚adu trudnych niekiedy prawd wiary na jÄ™zyk ludowego postrzegania Å›wiata.
    Po nakreÅ›leniu ogólnego charakteru Å›redniowiecznego duszpasterstwa polskich franciszkanów obserwantów (zwÅ‚aszcza w zakresie misji katechetycznej i parenezy), autorka omawia pokrótce wszystkie podstawowe instrumenty bernardyÅ„skiej dydaktyki, dzielÄ…c je na Å›rodki audytywne, takie jak kazanie (ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem exemplum) i pieśń w jÄ™zyku polskim („Å›piewana katecheza”), formy wizualne (ikonograficzne i dramatyczno-teatralne) oraz praktyki dewocyjne (nabożeÅ„stwa paraliturgiczne, wspólnoty tercjarskie i bractwa). Charakterystyka każdej z tych form nie zostaÅ‚a przy tym pomyÅ›lana jako szczegóÅ‚owy opis wszystkich skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ na niÄ… elementów. Ma ona bowiem na celu jedynie wskazanie cech znamionujÄ…cych aktywność braci w tym zakresie


4. Mgr Andrzej Jazdon (UAM, Poznań)
Muzyka w klasztorach bernardyńskich.
    Przygotowany tekst jest próbÄ… zebrania rozrzuconych po wielu źródÅ‚ach informacji o życiu muzycznym bernardynów. W Å›redniowiecznym koÅ›ciele zachodnim dominowaÅ‚  jeden obrzÄ…dek, zwany rzymskim. I tak jak porównywalne byÅ‚y jego struktury liturgiczne, mimo różnic pomiÄ™dzy koÅ›cioÅ‚em diecezjalnym a monastycznym i poszczególnymi regionami, porównywalna byÅ‚a i muzyka. Swój ksztaÅ‚t liturgia zawdziÄ™czaÅ‚a m.in.: franciszkanom, którzy wnieÅ›li duży wkÅ‚ad w jej rozwój.  Bernardyni kontynuujÄ…c te tradycje, dużą wagÄ™ przywiÄ…zywali do oprawy muzycznej liturgii. OpierajÄ…c siÄ™ przede wszystkim na istniejÄ…cych utworach, sami nie próbowali rozwijać ani tworzyć nowych form muzycznych. NiezbÄ™dnym elementem każdego wnÄ™trza koÅ›cielnego sÄ… dziÅ› organy. Trudno sobie wyobrazić, że nie zawsze tak byÅ‚o. Dawne Å›wiÄ…tynie obywaÅ‚y siÄ™ bez instrumentów, a wczesne próby ich wprowadzenia spotykaÅ‚y siÄ™ z nieprzychylnÄ… reakcjÄ… zarówno wÅ‚adz koÅ›cielnych jak i wiernych. Podobna sytuacja miaÅ‚a miejsce w koÅ›cioÅ‚ach bernardynów. Sytuacja zmieniÅ‚a siÄ™ w wiekach późniejszych i zakonnicy podpisywali umowy z najwybitniejszymi organmistrzami europejskimi a ich koÅ›cioÅ‚y sÅ‚ynęły z doskonaÅ‚ych instrumentów. Wiek XVII i XVIII przyniósÅ‚ duże zmiany w oprawie muzycznej liturgii. Przy wielu koÅ›cioÅ‚ach istniaÅ‚y zespoÅ‚y muzyczne, niestety niewiele informacji na ten temat możemy odnaleźć  w odniesieniu do Bernardynów. Osobnym i bardzo interesujÄ…cym zagadnieniem pozostaje wkÅ‚ad, jaki wnieÅ›li w rozwój pieÅ›ni polskiej. PozostawaÅ‚ on jednak do tej pory przede wszystkim w krÄ™gu zainteresowania historyków literatury.    



Ostatnia aktualizacja ( wtorek, 11 pa¼dziernika 2005 )
< Poprzedni   NastÄ™pny >
Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.